måndag 30 november 2015

När EU går för långt; Kräver 700 miljoner av Sverige för att hjälpa Turkiet!!

Jag har aldrig varit positivt inställd till EU, och är STOLT över att jag röstade nej till detta skämt. Nu har jag inte längre en smula till övers för denna onödiga union. Visst, Sveriges regering har varit nästintill kriminellt naiv länge i sin tro att detta lilla land klarar att ta hand om alla människor i hela världen som vill komma hit och bosätta sig. Men när den naiva regeringen äntligen vaknade, och försökte få andra EU-länder än Sverige och Tyskland att ta ett större ansvar för flyktingströmmen var intresset för att visa hjälpsamhet inte ens ljummet.

Nu har dock unionen som värnar om viktiga frågor som chokladkakors kakaohalt vaknat till liv i ämnet att ta ansvar för flyktingarna. Men inte på det sätt som åtminstone jag personligen hade väntat mig, utan genom att ställa ytterligare krav på Sverige som redan går på knäna. Nu krävs det att Sverige ska punga ut med 700 miljoner kronor till Turkiet utöver allt som detta land redan gör.

Det är skamligt att det ställs ytterligare krav på Sverige!! De länder som inte har lust att ta emot flyktingar, eller som tar emot en ytterst liten andel av flyktingströmmen borde vara dom som får dela på notan. EU är banne mig ett stort jäkla skämt som går ut på att skyffla pengar mellan länder, gynna vissa på bekostnad av andra och att fylla giriga politikers redan superstinna fickor. Om detta uttalande kan alla ni som är EU-vänliga tycka vad ni vill. Kanske några av er har sökt och fått något löjligt bidrag för att vårda resterna av en stenmur på gården, eller kanske ett allébidrag så att ni kan vårda era egna träd. Dom som har lyckats bli fullfjädrade experter på att suga bidrag ur denna union har säkert ett och annat gott ord att säga om eländet, men den som bara betalar hög skatt och ser pengarna försvinna till bidragstagare i när och fjärran kanske inte är fullt så vänligt sinnad.

Nu krävs det att svenska skattebetalares pengar ska skyfflas ut ur EU för att hjälpa Turkiet. Det må vara hänt att Turkiet behöver stöd att ta hand om flyktingarna som befinner sig där, men det kan som sagt de länder som inte själva tar emot flyktingar bidra med.

Det är dags att EU börjar visar Sverige lite erkännande för allt som detta land gör, istället för att vår imbecille statsminister nu ska visa Turkiet respekt och erkännande på sitt folks bekostnad. Löfven inbillar sig att flyktingströmmen till Sverige ska minska om han dränerar statskassan ytterligare för hjälpa Turkiet. Men tyvärr är det ju så att de flyktingar som har ekonomiska medel till att resa genom hela EU kommer till Sverige för att dom VILL det, och har VALT ut Sverige som det land dom vill leva i. Dom kommer inte att bli sugna på att stanna i Turkiet när dom redan vid avfärden från sitt hemland hade bestämt sig för att åka till Sverige.

Sist men inte minst dristar jag mig att fundera över hur Turkiet tänkte då dom valde att skjuta ner ett Ryskt stridsflygplan? Ryssland bekämpar IS-terroristerna, och ryssar håller igång den Turkiska ekonomin via miljontals turister varje år. Är det någon i Turkiets försvarsledning som är helt dum i huvudet?!

http://www.expressen.se/nyheter/eus-krav-pa-sverige-700-miljoner-till-turkiet/


2 kommentarer:

  1. "Sveriges regering har varit nästintill kriminellt naiv länge i sin tro att detta lilla land klarar att ta hand om alla människor i hela världen som vill komma hit och bosätta sig" skriver du. I grannländer som Libanon, Turkiet osv finns möjligen "alla människor i hela världen". De som kommit till Sverige är en piss i Medelhavet jämfört med detta. För övrigt håller jag med dig. Om EU:s medlemsländer ALLA tagit sitt ansvar som medlemskapet kräver hade det inte varit något problem - varken här eller där. Men Flyktingströmmen är ännu ett bevis för att EU-bygget inte fungerar när det gäller. Det är ett fuskbygge av högsta kaliber. På den punkten har vi varit eniga sedan innan folkomröstningar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jag vill bara påpeka att jag skriver "alla människor i hela världen som VILL komma hit och bosätta sig". Med detta menar jag inte att alla som vill flytta redan har kommit hit, eller att dom ens har Sverige som förstahandsval att bosätta sig i. Att det finns många som lever i en tröstlös tillvaro i Turkiet och Libanon är jag mycket medveten om, för alla har inte de ekonomiska medel som krävs för att resa genom Europas alla fredliga länder för att komma till Sverige (eller något annat land), även om dom skulle vilja det. Hade alla flyktingar haft hyfsat gott om pengar så skulle nog dom flesta röra sig mot Europa. Men icke desto mindre är det så att bara för att många finns läger i Turkiet osv, innebär det inte att dom på något minsta lilla sätt har det bra där, utan tvärtom. Som jag ser det handlar det om en miserabel förvaring av de allra mest utsatta flyktingarna.

      Det jag menar med att klara av att ta hand om människor inbegriper inte att sjuka familjer ligger och sover på utbredda kartonger på ett kallt betonggolv i någon mässhall. Det inbegriper inte att man måste välja vilka som får sova ute på trottoaren, och vilka som får komma under tak när det är kallt ute.
      Det jag anser är att klara av ett mottagande handlar om att kunna ge människor ett värdigt mottagande och förutsättningar till att snabbt komma in i ett nytt liv. Att snabbt få förutsättningar att lära sig svenska, att snabbt få nytta av sin utbildning och komma i arbete, och att snabbt komma in i samhället som helhet, och inte endast att slussas ut till något stökigt förortsghetto när en trist väntan på asyl är över. Allt detta ska dessutom kunna åstadkommas utan att samhällets svaga grupper ställs mot varandra pga att samhället inte har oändliga resurser. Det är ju faktiskt så - hur mycket man än inte vill veta av detta faktum - att många som kommer hit kräver stora resurser ifrån samhället. Det är inte bara barn som ska in i skolväsendet, utan även vuxna analfabeter och vuxna som saknar utbildning. Det kan ta många år för en invandrad att komma i arbete, och vissa gör det aldrig. Därtill kommer det faktum att svenskar tror att bara för att svenska kvinnor arbetar, så gör alla kvinnor i världen det. Men så är det ju inte. I många länder är kvinnor hemmafruar, och förväntas vara det. Det är ett sätt att leva som jag inte kan tänka mig att alla med lätthet skakar av sig så fort dom klivit innanför den svenska gränsen.
      Det svenska samhället ska räcka till mycket och åt många. Det är viktigt - om motståndet mot invandring inte ska ta överhanden - att inte svenskar sätts på undantag i ett land som går på knäna. Det är en mycket vanlig missuppfattning att svenskar är rika och har det bra bara för att dom är svenskar. Men så är det inte, och det är dom svagaste svenskarna det sparas på när hjälpsamheten mot nyanlända är stor. Om detta kan man säga mot mig bäst man vill, men då beror det på att man inte har sett detta med egna ögon. Det är t ex inte dom som har betalat skatt ett helt långt arbetsliv som ska förvägras ambulans och vård då svår sjukdom plötsligt uppstår vid drygt 90 års ålder. Men det har skett.

      Med allt detta sagt vill jag avrunda med att jag har absolut ingenting emot människor av andra nationaliteter, och har nog under mitt liv haft betydligt mera umgänge med invandrare än vad gemene man (Svensson) har. Personligen upplever jag det som mycket lättare att få nya vänner bland invandrare än bland svenskar, för att dom sällan är så "tillknäppta" som svenskar är. Jag upplever att många vill visa sig goda och kallar alla som funderar över praktiska och ekonomiska problem för rasister. Men hur många av dessa människor har bjudit hem någon invandrare på middag eller umgänge? Det har iallafall jag gjort :)

      Radera