fredag 27 november 2015

Black Friday - ännu ett amerikanskt påhitt för att slösa pengar...

Vad vore svensk kultur utan USA som förebild? I kommersialismens tidevarv finns det många uppslag att hämta från amerikaners slösaktiga slit- och slängkultur. En gång i tiden hette det att "det är tanken som räknas". Numera verkar det som att folks plånböcker spelar huvudrollen när storhelger ska firas.

Julen har förstås sedan länge varit Mammons högtid, och det är inte ovanligt att folk tar dyra lån för att kunna köpa tillräckligt många och tillräckligt dyra saker åt människor som redan har det mesta man kan önska sig. Efter julafton ringlar köerna långa i affärernas kassor. Saker som inte föll i smaken, eller som mottagaren redan hade ett antal av ska bytas, eller ersättas med pengar. I de allra sämsta och krassaste fallen lämnas saker tillbaka så att mottagaren ska kunna köpa mera på rean efter jul.

Allhelgonahelgen har gått från att vara en fin och stillsam högtid då man pyntar sina nära och käras gravar, till att bli ett kostsamt och rekvisitamässigt väldigt krävande Halloweenjippo. Det är inte vilka fester och kalas som helst som ska hållas, utan det handlas kostymer, smink, inredning och godis i mängder så att denna nya tradition kan utövas på amerikanskt vis.

Mors- och fars dag har också gjorts till handlarnas högtid, då butikerna slåss om att få tillhandahålla de saker som barn ska köpa för att visa föräldrar sin uppskattning. För hur i hela fridens namn visar man uppskattning utan att köpa saker?!

Det finns flera exempel på högtider som medför överdrivet handlande, men jag nöjer mig med denna uppräkning, och konstaterar att Sverige också har fått "Black Friday". Ännu en ursäkt att tömma sina plånböcker och fylla sina garderober, högar av spel och alla andra samlingar av saker som kan behöva kompletteras.

Jag vet att jag förmodligen verkar både torr och trist när jag skriver detta, men jag tycker att det är tragiskt att fokus så ofta ligger på att spendera pengar i mängder på saker som ofta inte behövs. Personligen tycker jag att mänskligheten verkar vara i större behov av att man visar varandra äkta omtanke. Det finns många sätt att göra det utan att jaga presenter. Man kan åka hem till någon som man inte har sett på länge med en påse bullar. Man kan ringa till någon och höra hur det är istället för att skriva på FB. Man kan ta med sig någon och göra något trevligt eller roligt tillsammans.

I dagens stressade samhälle är något av det dyrbaraste man kan ge till en medmänniska sin tid.




4 kommentarer:

  1. Åh, vad jag är glad för ditt inlägg. Det är precis de här tankarna jag själv går och bär på. Känner mig irriterad idag, över all reklam för Black Friday. Inte bara butikerna, utan även på nätet av folk som vill sälja sina böcker. Är innerligt trött på alla dåliga påfund som kommer från USA.
    Instämmer i att det bästa man kan ge någon är lite av sin tid.
    Kram Kim <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kim! Jag har också känt mig irriterad idag pga all reklam för denna nya och synnerligen onödiga shoppingdag. Jag hoppas att det inte importeras några flera dåliga påfund från USA, för det räcker mer än väl som det är. Kram Anna <3

      Radera
  2. Pa tal om mors- och fars dag sa har USA utokat det att galla alla kvinnor och man. Det ar ju barn som ska fira sin mor och sin far. Men dar ska far fira mor, mor fira far, grannen ropa till sin nasta granne, okanda ska saga "happy mothers day" bara for att de ser en. Det blir ju lojligt och kan ju vara sarande for vissa som inte har barn av olika anledningar.
    Varfor kan inte en del saker fa vara som de brukar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jistanes, så amerikanerna har lyckats att göra en egen och i vanlig ordning överdriven version av dessa två högtider :-/ Håller med dig om att det blir faktiskt löjligt och kan säkerligen vara även sårande för vissa människor. Jag tycker att vissa saker ska få lov att vara som dom brukar. Det är iallafall det som jag personligen kallar för traditioner.

      Radera