måndag 12 oktober 2015

Hur många vet hur det känns att hata?

Ännu ett modeord missbrukas flitigt - nämligen ordet hat. Trots att hat förmodligen är en av de starkaste känslor som en människa kan känna, har ordet sedan länge använts för att beskriva en ofta ganska mild form av ogillande. "-Jag hatar fiskbullar!" "-Jag hatar att stiga upp tidigt!" "-Jag hatar dansbandsmusik!" Ordet används sedan länge så slentrianmässigt, att det numera verkar normalt att anklaga sina medmänniskor för att känna och sprida hat.

I dagens Sverige anses den som tycker olika vara hatisk. Detta trots att många svenskars favorituttryck  är "vi gillar olika".
I dagens Sverige anses även den som vågar ifrågasätta saker som sker i samhället vara hatisk. Den som dristar sig att tänka tankar som kan betraktas som "icke politiskt korrekta" bör hålla tand för tunga. Åtminstone om vederbörande skulle ogilla att bli kallad hatisk.

Även rädsla är numera ofta synonym med hat i dagens samhälle. Rädsla och oro orsakar ofta ifrågasättande, och att ifrågasätta är detsamma som att vara hatisk.

Personligen undrar jag om alla som slänger ur sig sina anklagelser vet hur det känns att hata - dvs på riktigt. Något hum om vad man slentrianmässigt slänger ur sig borde man ju ha. Eller??? 

Så vad har alla som älskar att anklaga sina människor för att vara hatiska och sprida hat råkat ut för, som har gett dom kännedom om vad dom pratar om? Så att dom verkligen förstår känslan.

Personligen tror jag nog att jag är kapabel att hata. Jag skulle säkerligen hata den som skadar mina nära och kära. Jag skulle säkerligen hata den som utsätter mig för en våldtäkt. Något riktigt ofattbart hemskt skulle kunna locka fram denna starka och mörka känsla i mig. Och med den uppfattningen är det samtidigt omöjligt för mig att anklaga mina medmänniskor för att känna och sprida hat, så snart deras uppfattningar och åsikter skiljer sig från mina.


2 kommentarer:

  1. Tyvärr är hat ännu ett exempel på ett gravt missbrukat begrepp, och man får väl egentligen hoppas att de som har för vana att använda det i tid och otid inte behövt uppleva situationer som kunnat ge upphov till känslor i närheten av ordets rätta mening.
    Bara för att man, som du, har starka åsikter kring känsliga ämnen så ska man inte behöva anklagas för att sprida hatiska åsikter. Rätten att yttra sig skall inte inskränkas enkom för att åsikterna i sig berör ämnen som är tabubelagda för de flesta. Vi delar kanske inte uppfattning i alla ämnen, men jag kan ändå uppskatta ditt engagemang, oavsett inriktning så skulle samhället behöva många fler som du som verkligen brinner för de oerhört viktiga samhällsutmaningar som vi nu alla ställs inför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jerry! Ja man ska vara rädd om yttrandefriheten, och särskilt i tider då den inskränks kring känsliga ämnen. Ingenting blir bättre av att man stoppar huvudet i sanden, och ju starkare motståndet är mot rätten att yttra sig, desto större anledningen finns det att vägra tystna.

      Radera