tisdag 1 september 2015

Blanda din bacillbomb själv...

Så är det dags igen att att ondgöra sig över äckligheter som man drabbas av i sin vardag. Den här gången är det butikernas "salladsbarer" som har ådragit sig min irritation.

Den som vill att sallad ska vara smakligare och matigare än kaninmat kan numera ofta få blanda till sin egen sallad. Idén i sig är god, men så länge det finns en stor mängd människor som inte ens tvättar händerna efter toalettbesök, kan en salladsbar aldrig bli annat än mer eller mindre äcklig. 

Som om det inte är illa nog att behöva ta i slevar prydda med kletiga fingeravtryck, så hamnar dessa tummade skaft ofta mitt i den mat man som kund ska ta för sig av. Fibrer och vitaminer blandas med avtryck från fingrar besudlade av hostattacker (obegripligt varför folk ännu hostar sig i händerna i detta upplysta samhälle), toapapper (ja jag VET att många avstår från tvål och vattens välgörande inverkan), blandat kladd från snuskiga varukorgars handtag, näspet mm mm. 

Faktum är att det borde inte vara tillåtet att låta gemene man servera sig själv med tanke på den kontamineringsrisk som orenlighet och otänksamhet utgör. Igår blev jag riktigt dålig efter en portion sallad, som förvisso var matig och ganska god, men tyvärr inte fräsch. Sviterna har jag lidit av även denna dag. 

Så min uppmaning är att alla som vet med sig att dom har en snuskig handhygien ska hålla fingrarna borta från alla diskar med "blanda-själv sallad". Detsamma gäller alla som är osäkra på sin bakteriella handstatus.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar