söndag 9 augusti 2015

Våndan när friheten tar slut...

Så är den här igen - den där alltid lika ovälkomna sista kvällen i frihet. Jag står ute hos hästarna i hagen och ljuden från deras glupska tuggande av vildvuxen grönska blandas med flyttfåglarnas skränande läten i skyn. Jag vill ropa mot himlen "-Hallå där!! Ni kan får inte flytta ännu!! Sommaren är inte slut än!!". Men jag förblir tyst, och rensar bort några växter som inte hör hemma bland hästarnas föda.

Jag har såsom alltid när semestern når sitt slut försökt förtränga faktum i det längsta. Det känns mindre plågsamt att mista sin frihet om jag in i det sista låtsas att semestern kommer att fortsätta nästa dag som vanligt. Det handlar inte om huruvida jag trivs med mitt arbete eller inte, utan om att jag har en själ som älskar att vara fri. Hur intressant eller stimulerande ett arbete än är, så kan det aldrig mäta sig med känslan av frihet. Hur tacksamt det än är att ha ett arbete, så är det så skönt att kunna råda över sin tid och sitt liv, och att slippa översköljas av krav från morgon till kväll. Att slippa datorn, alla mail och alla deadlines. Det är i stort sett bara Ipad:en som får vara en del i mitt liv ibland, då jag har bredbandstäckning och vill blogga lite. Min privata telefon har jag också med mig, för den använder jag som kamera.

Något av det bästa med semestern är att få vakna utan att stressa upp ur sängen och skynda sig iväg. Att slippa ta på sig nödtorftigt strukna skjortor och andra stela kläder som är passande för en arbetsdag. Det är så skönt att kunna gå lätt, ledigt och bekvämt klädd från frukost till läggdags. Visst, ibland gör man sig väl lite fin, men inte vareviga dag. Man kan ta sig tid att mysa med fyrfotingarna en stund då frukosten delas ut, istället för att hasta igenom allt det praktiska som måste göras inför en arbetsdag. 

En annan sak som är så skön med semestern är att kunna vara utomhus om dagarna. Man får frisk luft och är rörlig. Utomhusaktiviteterna kan genomföras när omständigheterna är som bäst. Man tvingas inte sitta inne under dagarna och titta ut på solens sken, för att sedan komma hem till en regnig kväll. När man reser omkring och semestrar kan man dessutom hålla sig till de platser där vädret är som bäst.

Nåväl, nu är årets efterlängtade tid förbi, så det är bara att bita ihop och hoppas att sömnen infinner sig innan klockan ringer. Ikväll bjuder jag på en bildbomb med sommarminnen.




































2 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren på min blogg! Alltid lika roligt! :)
    Visst är väl en upplevelse super att ge bort?

    Vilka härliga sommarbilder du lagt upp! Kan förstå känslan där när semestern är slut och jobbet börjar igen. Själv har jag "semester" jämt nuförtiden och tro det eller ej, men det kan också bli tjatigt i längden ;)
    Hoppas du får en bra första vecka på jobbet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Margita för din kommentar, och för att du tycker om mina bilder :-) När semestern tar slut är det så svårt att tänka sig att det skulle kunna vara tjatigt att alltid ha semester, så jag får hoppas att jag uppskattar friheten den dagen då den permanent infinner sig. Min förhoppning är att kunna flytta till ett varmt land och njuta av dagarna, istället för att få långa dagar i mörker, kyla, regn och rusk. Man kan ju alltid drömma om det iallafall ;-)
      Första veckan blev minst sagt intensiv, som det ofta blir innan man har full bemanning på plats igen, så nu ska jag njuta av helgen :-)

      Radera