torsdag 23 juli 2015

Inte blir det som man planerar...

Trots vetskapen om hur viktigt det är att planera, frågar jag mig dagar som denna om planering är något man lika gärna kan stoppa i soptunnan och spika igen locket. Idag skulle vi tillryggalägga en delsträcka av Tjustleden, men kom ingenstans alls. Igår tog vi med oss hundarna och rekade vägen lite, och därefter gav vi oss iväg med hästarna. Mot slutet av turen märkte vi att Kola ömmade i en hov, och beslöt oss för att avbryta färden. Kola kontrollerades av veterinär, och det ömma konstaterades komma från ena framhoven. En söm misstänktes vara orsaken, och i eftermiddags lyckades vi få tag på en hovslagare som avlägsnade skon. Jodå, det visade sig mycket riktigt ömma i ett sömhål. Skon blev tillbakasatt utan söm i det hålet, och därefter blev det vila resten av dagen. Lite pengar fattigare vet jag knappt om jag vågar hoppas att han är ok imorgon.

Så för att få ut något av återstoden av dagen sattes hästarna i en liten hage medan vi åkte till Västervik och åt middag. Det var skönt att sitta ute i lä i solen, men blåsten vid vattnet kylde effektivt ner alla antydningar till svettning. Det var glest med båtar, och det kan jag förstå, för det är nog kyligt att sitta och se cool ut i sittbrunnen ;-)

Efter maten gjorde vi något så ovanligt som att gå i affärerna en stund innan stängningsdags. Jag tycker personligen att jag har allt jag behöver och lite till, men ett par skjortor följde med ut ur en affär ;-) Trots allt går ju den typen av icke spännande klädesplagg åt i arbetet ;-)
Som en plan B inhandlades en cykelpump till veterinärens gamla cykel, vilken vi fått låna som nödlösning för att ta oss vidare om Kola fortfarande ömmar imorgon. Det blir grejer det... Rackarhästen är pigg och ivrig, så han får bära matte medan Kola stannar kvar och husse får gneta på med apostlahästarna på pedalerna.

Nu är kvällen snart slut, paltkoman är fortfarande närvarande efter den stora och mycket fetthaltiga middagen, och nattahö samt hundrastning återstår innan de två gröna stängs för dagen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar