tisdag 28 juli 2015

Hemma på touch and go...

Trots att det egna hemmet är så välbekant är det alltid lite spännande att komma hem. Hur vildvuxen har trädgården hunnit bli måtro...harkel...den har väl kanske aldrig varit välvårdad...;-) Det har väl inte varit inbrott...lite oro gnager tyst men förträngs.

Nåväl, huset var orört av ohederliga händer, men de storvuxna perennerna hade regnat omkull huller om buller. Jag hittade en liten ros som kämpade för sin överlevnad under tung och våt drakmynta.

Det första som slår mig varje gång jag kliver över tröskeln efter en resa är hur rymligt det är i huset jämfört med ett hotellrum, husbilen eller en liten stuga. En bostad behöver inte vara så särskilt tilltagen för att kännas luftig i jämförelse med de uppräknade semesterboendena. Just denna gång kändes det riktigt lyxigt att återigen ha en toalett ;-) 

Den positiva överraskningen var att fåglarna varit hyggliga nog att inte rensa hela biggaråträdet. Alltså har jag frossat i mig mängder av bär medan jag ignorerat magens bubblande protester ;-) Det är så sällan man får friäta dessa dyrbara bär att man får helt enkelt offra sig lite ;-)

Den negativa överraskningen var att gräsklipparen brakade i bitar bortom all räddning då den yviga och ogräsfyllda gräsmattan skulle tuktas till ett trivsammare utséende. Det blev en panikkörning till affären för att köpa en gräsklippare innan lien måste fram och ge blåsor i ovana handflator.

Baloo har inte tröttnat på att åka bil, utan vid första bästa tillfälle smet han in i en och somnade. Lite otippat tyckte jag som tyckte att det var skönt att slippa bilstolen.

Beteshagen ser rufsig ut, men inte är hästarna ledsna för det ;-) Kola är som en balpress, och vill helst aldrig lyfta huvudet ur maten när den bjuds så frikostigt. Själv tog jag en runda för att kolla av att inga mig veterligen giftiga växter har passat på att lömskt växa sig in i gräset. Visst, det får väl erkännas att jag inte förmådde kolla av hela ytan, men hästarna har ju sina favoritställen som äts ner i första hand. Jag hade iallafall tur med valet av tidpunkt, för medan jag iförd tät jacka och robusta handskar slet misstänkta växter ur jorden, klarnade himlen upp och solen kom fram och värmde mig svettig. Angenämt för ovanlighetens skull ;-) 

Imorgon är det dags för hästarna att jobba igen, så jag hoppas i vanlig ordning på skonsamt väder trots att regn och åska utlovas. Men prognosen har ju varit fel förr ;-)
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar