måndag 1 juni 2015

Nu vill jag vara vaken dygnet runt...

Tänk så skönt det vore att kunna klara sig utan sömn nu när kvällarna äntligen är långa och ljusa. Om det är någon gång man lika gärna kan sova bort mera tid, så är det under den mörka och kalla vintern. När den har tagit slut vill jag få ut så mycket som möjligt av den ljusa tiden.

Sent på kvällarna blåser det oftast inte lika mycket, och då är det trevligare att ge sig ut och rida. Trevligare att vara ute överhuvudtaget. Fåglarna verkar sjunga allt högre ju senare kvällen blir, och blommorna doftar allt starkare. Just nu är det syrénerna som doftar allra starkast.

Men det bästa av allt är friden och lugnet som råder. Dom flesta sover, vilket innebär att natten är näst intill befriad från störande ljud. Den är underbart tyst bortsett från naturens egna små rogivande ljud. Knappt ingen trafik finns det som väsnas, och det vansinneskörs sällan i kurvorna på små vägar med dålig sikt. Gräsklippare av alla de sorter har slutat att bullra, och inga gälla skrik hörs från plaskpölar i folks trädgårdar. När barn får vatten på huden skickas vanligen en signal direkt till lungor och stämband, och vältränade sådana kan vråla i de mest skärande toner i timtal. Man slipper höra folk tjattra i sin extra kroppsdel - mobiltelefonen - med röster vars volym hade kunnat bära orden till sin mottagare utan telefonens hjälp. Man slipper höra grannens stereo vråla ut sin tunna och usla ljudkvalité med så mycket bas och diskant som skriklådan förmår.

Kanske tänker någon efter att ha läst såhär långt att jag verkar vara lättstörd beträffande ljud. Då kan jag bekräfta att det stämmer. Jag avskyr att höra oväsen. Musik är njutbar när jag själv väljer vad jag vill lyssna på, när och hur länge jag vill lyssna, samt när ljudkvalitén är bra. Gälla skrik och vrål - oavsett viljen strupe de komner ifrån - är inget annat än tortyr att lyssna på. Dånande trafik är stressande att höra.

Natten är den bästa tiden att njuta av lugn och ro, och när den dessutom är ljus önskar jag att jag kunde slippa att sova bort den...


2 kommentarer:

  1. Med öron känsliga för ljud. Samma här. Om en liten stund är jag ensam vaken hos mig. Marsvinen och vindens sus är det enda som hörs. Aaahhh...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tystnad i sällskap med naturens ljud är underbar :)

      Radera