tisdag 9 juni 2015

Klipphysterin som bullrar sönder frid och ro...

Ibland har jag ingenting emot att låta gammalmodig och bakåtsträvande, för det finns faktiskt många saker som var oslagbart bättre förr. En sådan sak var trädgårdsskötseln. Gräsmattor behövde inte se ut som golfbanor, och det bästa av allt var att det inte fanns några motorgräsklippare.
I dagens samhälle där Svensson ofta tävlar med grannen om allt, och är livrädd för att inte smälta in, är det en dödssynd att avstå från att bullra sönder allt vad fridfull tystnad heter. Fåglarnas underbara sång dränks i oljudet från traktorklippare som är så högljudda att man knappast kan plågas värre sittande vid en tungt trafikerad motorväg.

Ikväll var det den allra första riktigt varma, soliga och sköna kvällen på hela året. Jag hade sett fram emot att sätta mig i trädgården och njuta av lite lantlig frid. Men nej, tji fick jag. Kunde lika gärna ha parkerat vid motorvägen på väg hem och fällt ut en solstol. 

Omständiga människor som inte förstår att njuta av livets goda stunder kör dessutom över sitt redan korta gräs många gånger per klipptillfälle vilket gör att pinan blir utdragen och lång.

Ikväll bjuder jag på en bild av hur en gräsmatta kan se ut när man inte lider av klipphysteri.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar