tisdag 2 juni 2015

Folk som kör som sniglar...

Att köra för fort är såväl illa sett som ibland kostsamt för vissa människor. Fartsyndare ska straffas för sina överträdelser i trafiken, oavsett hur liten eller stor förséelsen är. Men varför får inte de som kör för sakta böter?

Vad finns det för anledning att stoppa upp trafiken och skapa köer, samt i värsta fall driva fram riskabla omkörningar då tålamod brister, när det är fri sikt, bra ljusförhållanden och torr vägbana? Det verkar som att folk som blockerar trafiken medan dom med förnumstig alternativt skrämd min klamrar sig fast över ratten antingen tycker att dom är duktiga på något sätt, eller att dom fruktar att bilen ska explodera om hasthetsmätaren närmar sig den tillåtna begränsningen. Det verkar dock vara lika hedervärt med snigelkörning som med morgonpigghet. 

Personligen anser jag att den som känner rädsla inför framförande av sitt fordon så till den grad att gaspedalen vidrörs lika motvilligt som en bar fot vidrör en het lavasten, ska avstå från att köra. Överlåt den sysslan till de som vågar hålla rätt hastighet och därmed bidrar till att hålla trafiken flytande!

Medan jag ändå ondgör mig vill jag också säga att de som inte klarar av en så enkel sak som att använda sin blinkers, bör också avstå från bilkörning. Hur svårt kan det vara att låta sina medtrafikanter få veta planerad färdriktning? Handlar det om tröghet eller bristande hänsyn och samarbetsvilja?


4 kommentarer:

  1. Tycker som du att de som inte förmår att hålla sig i närheten av utsatt hastighetsgräns ej heller skall vistas ute i trafiken. Att köra på tok för långsamt kan många gånger medföra en lika stor trafikfara som att göra för snabbt, då det ju kan utlösa farliga omkörningar av frustrerade medtrafikanter och liknande. Klarar man ej heller av att köra i utsatt hastighet så börjar i alla fall jag fundera över vederbörandes förmåga att klara av andra situationer som kan uppkomma i trafiken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Tror inte att sniglarna klarar av några flera situationer än just den att i sakta mak framföra sitt fordon.

      Radera
  2. Det är faktiskt ett lagbrott att köra för sakta. Eller, det påstod i alla fall en polare som jobbar som polis, att han kunde bötfälla sniglar för "störande av övrig trafik"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas iallafall att det är ett lagbrott! Sniglarna borde få böter i tur och ordning så att dom fattar att dom inte är duktiga när dom stör trafiken.

      Radera