måndag 22 juni 2015

Det där hur kvinnor är...

När jag imorse lyssnade på radion fick jag lära mig lite mera om hur kvinnor är. Den här gången handlade ämnet om kvinnor och skor, och hur starka känslor kvinnor har för dessa fotbeklädnader. Det var nästan lite genant att lyssna på radiopratarnas orerande om känslor som var starkare än vad folk brukar känna inför sin käraste. Själv har jag aldrig haft annat än ett ganska så sparsmakat intresse för skor. Visst tvingas även jag att köpa sådana då nöden kräver, men att inreda en garderob som en slags belyst utställning att euforiskt beskåda skulle aldrig falla mig in. Jag har några par, och det räcker.

Ett annat ämne som kommer på tapeten ibland är kvinnor och handväskor. Vissa tycker att dessa jobbiga saker att släpa på är en livsnödvändighet som gärna får göra stora hål i den personliga ekonomin. Man måste synas med rätt väska på armen, den måste följa modet och den ska se dyr ut - även om det är en fejkväska. Personligen avskyr jag handväskor, och föredrar att bära små lösa saker i fickorna.

En annan sak som sägs vara viktig för kvinnor är långa och omsorgsfullt lackade krattor till naglar. Det kvittar om naglarna begränsar levernet genom sin opraktiska belägenhet på kroppen. Dom är viktiga att skylta med, och det får gärna kosta. Att naglarna råkar vara en ganska otäck samlingsplats för baciller spelar mindre roll. Mikroorganismerna syns ju inte under den hårdlackerade ytan. Jag skulle aldrig stå ut med att ta hänsyn till färgglada barkspadars hållbarhet vad jag än gör.

Jag skulle kunna räkna upp mängder av exempel på hur det framställs att kvinnor "är". Visst stämmer exemplen många gånger, men jag känner inte igen mig alls i beskrivningarna. Så vad är jag? En hybrid? Eller är kvinnor överlag så fixerade av att plocka på sig rätt tillbehör för jämnan? Själv vill jag gärna att saker och ting ska vara lite praktiska också. Jag har heller ingenting emot att lorta ner mig lite ibland.

På bilden är jag rejält lortig efter ett av alla hästrace som jag deltog i under somrarna i Mexico :)




2 kommentarer:

  1. Så roligt att du tar upp detta! Jag är visserligen rätt förtjust i att ha (måttligt) långa naglar, men det ska vara mina egna och gratis. Går en av åker de andra av, annars blir det fult och krångligt.
    Skor har jag många fler än jag nånsin behövt eller önskat, men det var inte min böjelse som föranledde den samlingen.
    Handväska har jag, för jag glömmer alltid nåt i fel jackficka annars. Den har dessutom krympt med åren, så numera är den liten och behändig.
    Jag vet inte var jag passar in, när jag är som jag är, men det struntar jag i :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar :-) Jo egentligen bryr jag mig väl inte heller om var eller ens om jag passar in någonstans, för jag har ingen önskan att vara på något annat sätt än så som jag är :-)

      Radera