torsdag 4 juni 2015

Att blogga med segt bredband...

Ikväll tänker jag för tusende gången att jag inte har lust att blogga alls. Inte för att det saknas ämnen att skriva om, utan för att tekniken motarbetar skrivandet. Att bo i "radioskugga" med ett segt mobilt bredband kan tära hårt på tålamodet ibland. Man skulle kunna tro att det i Sverige år 2015 är lätt att samspråka med världen via internet oavsett vart man befinner sig i landet, men så är det inte. Operatörerna lockar med snabba uppkopplingar till höga priser, men trots att jag kostar på mig att betala dyrt är uppkopplingen rent ut sagt skräp. Det borde vara olagligt att ta så fett betalt för en tjänst som det saknas förmåga att leverera. Såväl stöld som vilseledande marknadsföring strider mot lagen, men det bekymrar inte bredbandsoperatörerna.

När orden kommer till mig vill jag snabbt kunna skriva ner dom, men alltför ofta går uppkopplingen långsammare än ett gammalt ringmodem. Det enda som saknas är det skrikande ljudet vid uppkoppling. Det kan också ofta vara så att jag har ytterst begränsad tid till att skriva, och att då behöva sitta och vänta på att något ska hända på skärmen kan få mig på dåligt humör. Att skriva är i sig en rolig syssla, men det roliga förstörs när det går så segt. Om jag hade vetat om bloggutmaningen i tid och startat samtidigt med dom flesta andra så skulle jag nästan vara klar nu. Men jag har många inlägg kvar att skriva, och efter långa och fullspäckade dagar är inte tålamodet med ett bredband som inte är värt namnet ens befintligt... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar