torsdag 14 maj 2015

Tulpanen - en överraskningarnas blomma...

Nu har det dykt upp en otroligt vacker tulpan igen på ett oväntat ställe i trädgården. Den här gången är det den lilla gräslökstäppan som har fått ett synnerligen färgglatt sällskap :)
Tulpaner fascinerar mig verkligen eftersom deras spridning inte verkar vara lika enkel som för blommor vars frön bärs till nya platser av vinden. Lökarna förökar sig förvisso, men det sker ju i "moderlökens" omedelbara närhet.
Tulpanerna som dyker upp här och där måste ha planterats någon gång före min tid på platsen, och efter en tid av vila har dom vaknat till liv igen. Det är hursomhelst väldigt vackra blommor, och det gör mig ingenting att det bara är någon enstaka tulpan som dyker upp här och där.

Gräslöken är också mycket vacker när den blommar. Bilden nedan är från första året på gården, och då växte den ganska glest. Nu är den tätvuxen och frodig :) När jag flyttade hit visste jag knappt ingenting om vad för grönska som kunde tänkas dyka upp. Visst känner jag igen många växter genom att se deras vissna blad, men det som är nerklippt avslöjar sig inte lika lätt.

Idag bjuder jag på en bild av min fantastiska tulpan :-) (Och en gles tuva gräslök ;))





3 kommentarer:

  1. Fin tulpan ;)
    Jag tror du behöver justera layouten på din blogg. Huvuddelen är för smal. När bilderna sticker ut till höger hamnar de under din högerspalt och då blir den spalten med bloggarkivet jättesvår att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nini :) Jag har märkt att det blir knasigt med bildstorleken då jag bloggar via appen i Ipad:en, men hittar inte vart jag kan justera så att det blir rätt. Det funkar bra när jag bloggar via datorn, och då kan jag välja både bildstorlek och placering. Skumt...

      Radera
    2. Nu gick jag och drog igång min dator, och det går lätt att ändra via den. Synd att det krånglar i paddan för det är den jag brukar använda mest.

      Radera