tisdag 19 maj 2015

Snuskiga varukorgar...

Varje gång som jag går och handlar blir jag faktiskt lite äcklad av hur snuskiga och lortiga varukorgarna är. Jag är absolut inte en pedant människa, men någonstans måste man dra gränsen för hur mycket lort man tycker är okey. Det kvittar vilken affär jag besöker - korgarnas handtag är flottiga och tummade, medan botten av korgarna ibland ser ut som om de används för att bära plantor i. Detta kan tyckas vara ett litet bekymmer sett ur ett världsligt perspektiv, men det man lägger i korgarna är ofta sådant som ska ätas, och vars nästa förvaringsanhalt efter bärkassen är gemene mans kylskåp och skafferier. Utrymmen som det ska förvaras mat i ska faktiskt vara rena invändigt, och då rimmar det illa att de produkter man ska ställa på hyllorna har befunnit sig i en korg som ser lortigare ut än gatan invändigt.

Det borde ingå i alla butikers allmänna städning att göra rent sina varukorgar då och då. Eftersom det finns renlighetskrav på alla andra utrymmen  i matbutiker, så förstår jag inte varför varukorgarna helt legitimt får vara så snuskiga. Skärpning alla äckelbutiker!!!



6 kommentarer:

  1. Trodde att det bara var jag som äcklats av vidriga korgar men så är tydligen inte fallet.... förvånande att inte fler kunder reagerar... Själv brukar jag få gå igenom hela traven av korgar innan jag hittar en som är någorlunda okej... :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...jag som trodde att jag var ensam om mina äckelkänslor, och gjorde mig beredd på att bemöta anklagelser om bacillskräck ;-) Jag går också igenom travarna, och tar den minst äckliga jag kan hitta. Dock är den ändå mycket äckligare än vad som är godtagbart :-/ Jag tror att jag ska börja ta med mig egen korg till affärerna när jag handlar för att slippa snusket.

      Radera
  2. Härligt att läsa. Även jag reagerar på alla äckliga kundkorgar! Ofta väljer jag att bära varorna i famnen om jag inte ska ha så mycket, hellre än att lägga ned dem bland alla bakterier.
    kram Kim :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att märka att jag inte är den enda som har reagerat på snusket. Jag brukar också ofta bära varorna i famnen när jag småhandlar. Kram Anna :)

      Radera
  3. Här är en till. Jag brukar också försöka hitta en något så när ren, men det är svårt. Är inte heller nån pedant utan det handlar om vanlig renlighet. Rengör de aldrig korgarna i butikerna? Tycker det är snuskigt värre :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är bevisligen några stycken som tycker att varukorgarna i butikerna är oacceptabelt snuskiga. Jag tror att det tyvärr finns butiker som aldrig rengör sina korgar, för handlar gör man ju rätt så ofta, och jag har hittills ALDRIG sett korgarna rengjorda :( Det vore ju trevligt om personalen kunde vara lika renlig som kunderna, och ta ett initiativ till rengöring då och då...

      Radera