söndag 17 maj 2015

När grannens musik är en plåga...

Med våren kommer inte endast vacker grönska och fågelsång, utan även musik på riktigt dunkande hög volym. Inte ibland, utan nästan varje ledig stund. Att komma hem från en lång och tröttsam arbetsdag och tro att man ska få njuta av lite lugn och ro är omöjligt. Att stiga upp och äta frukost på balkongen till vacker fågelsång är omöjligt, den drunknar i hetsiga bastoner.

Det finns människor som säger att om man vill ha lugn och ro ska man flytta ut på landet. Jo man kan absolut få det lugnt och skönt på landet, men då ska man inte ha oturen att bo bredvid en fullständigt hänsynslös människa vars främsta intresse är att föra oväsen. Ibland undrar jag om han är döv eftersom han måste spela med så makalöst hög volym. Även om det inte är min ensak, så undrar jag också hur hans små barns öron klarar av att lyssna på oljudet. När man spelar så högt att det hörs lång väg, och inne i andras hus, då tror jag inte att volymen är hälsosam för barnaöron. Men oavsett vilket, så är vi minst sagt trötta på att musiken inkräktar i våra liv.

Vän av ordning kanske undrar varför vi inte bara löser problemet lite enkelt genom att prata med grannen. Då kan jag berätta att det har vi försökt att göra, men han är inte mottaglig. Så fort man försöker så kan han plötsligt inte svenska, och inte heller engelska. Trots att grannbonden har haft honom anställd på gården i flera år så kan han plötsligt bara sitt öststatsspråk (ja jag vet inte vilket det är). Han har dock lärt sig ett fåtal ord på svenska upptäckte vi då han blev tillsagd att man inte får skjuta fyrverkerier alla dagar och tider om året efter eget gottfinnande, nämligen; "-Du kan ta dina hästar och sticka härifrån. Jag kan svensk lag".

Så inte ens en idiot är helt obildbar. Synd bara att han inte kan lära sig lite folkvett.



4 kommentarer:

  1. Känner igen eländet, det är verkligen plågsamt med musik i bott. Nu bor jag i hyreshus, och det kan låta i hela långa huset, faktiskt. En gång tog jag grannfrun med mig och sökte efter ljudslingan. Hamnade utanför en dörr, därinne fanns en far och en bebis. Vänligt påpekande tog skruv, han förstod inte konsekvenserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja även i hyreshus fortplantar sig musiken långt. Vissa människor förstår inte konsekvenserna av sitt handlande, och kan ta en vänlig tillrättavisning på ett bra sätt. Våran granne däremot vet precis vad han gör, men bryr sig inte om andra. Han tål inte att man påpekar något - och särskilt inte om en kvinna pratar med honom - utan då uppför han sig ännu värre.

      Radera
  2. Såna människor är hopplösa! Partiell afasi eller dövhet drabbar dem vid behov.
    Hoppas ni kan komma fram till en kompromiss, eventuellt med hjälp av lagen som han verkar ha koll på. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt! Han tappar hela sin språkliga förmåga vid behov. Har återigen tagit ett samtal med bonden han hyr av, och om denne man inte ser till att få ordning på hans uppförande blir nästa steg att ta hjälp av lagen.

      Radera