onsdag 27 maj 2015

När är det lämpligt att bjuda tillbaka?

Det finns väldigt många människor som älskar att gå på kalas, bjudningar, fester och tillställningar av alla de sorter. Det tackas ja till inbjudningar, äts, dricks, skrattas och bedyras hur trevlig tillställningen var. Så långt är allt bra. Det som förvånar mig är att för många av dessa människor följer ingen naturlig fortsättning eller uppföljning - dvs, det bjuds inte tillbaka.

Jag vet exempel på människor som årligen har gått på födelsekalas hos alla i bekantskapskretsen, men själva har hållit någon enstaka bjudning efter åratal av påtryckningar från de som tyckt att man faktiskt bör bjuda tillbaka någon gång.

Jag vet människor som gärna går på andras fester så ofta det bara går, men vars hem är ännu inte är beskådat av de som det festas hos.

Sämst av alla de som älskar att låta sig bjudas men inte vill bjuda tillbaka, tycker jag att dom är som går på bröllop utan att bjuda tillbaka när dom själva gifter sig. Bröllop är ofta en av de mest storslagna, festliga, påkostade, vackra och fina högtider som firas, och att gå på ett sådant är det få människor som har något emot. Men när den egna gästlistan ska sammanställas börjar vissa människor att sortera mycket hårt och snålt. Då blir endast de "allra närmaste" inbjudna, och de vars bröllop man gästade som inte råkar finnas med på familjeträdet (nej jag menar inte släktträdet), eller råkar vara vänner sedan tidig barndom slösar man inte sina dyrbara slantar på.

Självklart bestämmer man själv vem man vill bjuda på sina födelsedagskalas och fester, bröllop, dop och andra högtider. Den rättigheten har man i sitt liv. Men man kanske ska tänka över om det är lämpligt att springa runt och smörja kråset överallt, när man trots allt inte uppskattar alla man låter sig bjudas av tillräckligt mycket för att bjuda tillbaka när tillfälle ges.


2 kommentarer:

  1. För mig känns det nästan oartigt att tacka nej om man blir bjuden på någons bröllop, så där kan jag inte hålla med att man ska bjuda tillbaks. Födelsedagskalas lite likadant, men övriga middagar tycker nog också jag att jag bjuder mycket oftare än jag blir bjuden. Ha det bra/Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju lite olika vad man tycker är oartigt. Oavsett vilket så kan det ju vara så att man har förhinder att närvara, och därför måste tacka nej, så ingen kan räkna med att precis alla tackar ja till en inbjudan. Men personligen tycker jag att det är extremt oartigt att sortera bort människor man själv har gästat. Det finns dom som gallrar på ett oartigt sätt för att t ex spara pengar, men då kan man hellre bjuda på något lite mindre kostsamt så att man har råd att vara artig och bjuda tillbaka. Man kanske inte behöver bjuda vissa så flott att det krävs att man uppför sig oartigt och snålt mot andra för att ha råd. Ha det bra du också! Anna

      Radera