onsdag 6 maj 2015

Efter regn kommer solsken, och några sentimentala tankar...

Så var det dags igen att vakna upp till en strålande vacker dag :) Min första reaktion när rullgardinen åkte upp var dock förvåning. Bäcken såg ut som en liten flod, och vattenpölar av varierande storlek hade ansamlats i mängder. Opraktiskt nog mest i hagarna, vilket inte alls är roligt. Det måste ha varit skyfall under natten, för jag har sällan sett något liknande förutom under snösmältningstider. Den enda nyttan med den urbota trista blåsten är att den torkar marken igen.

Rabatterna får iallafall betraktas som välbevattnade, så slangen behöver jag inte ta fram till annat än att fylla vattenbaljorna. Ogräset har i vanlig ordning satt fart ordentligt, och innan den önskvärda växtligheten har tagit för sig brer det ut sig som en löpeld. Det sticker lite i ögonen när blicken faller på kirskål, maskrosor, brännässlor och annat elände, men just för tillfället får det vara ifred. Tiden måste prioriteras, och bl a klippning av rosbuskar har fått prioritet. En gång i tiden bodde jag på en plats som hette Rosenlid, och där hade jag planterat otroliga mängder av rosor av alla de sorter. Jag hade en underbar prunkande trädgård som var omtalad i trakten, och jag hade anlagt den själv. Jag odlade också mina egna plantor i växthus, och det blev tusentals plantor under många år. Alla planterades i den egna trädgården. Förutom några som gavs bort som presenter.

Numera tillåter jag mig sällan att tänka på min forna trädgård, för jag vill slippa att hantera saknaden som ännu är mycket kännbar om jag tillåter den att titta fram. Idag lever jag på en annan plats, och min trädgård är ganska enkel. Någon gång i framtiden när jag lever på en plats där jag vill stanna, kommer jag kanske att skapa ett nytt blomsterparadis.

Imorse blev det några bilder på tulpanerna, och på de blivande vinbären som verkar bli många nog att koka gelé åt hela bygden :)







3 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska tulpaner! Så prunkande är det inte i Skåne än så där ligger du steget före ;-) Likväl som att sakna flydda rosenträdgårdar så kan du ju alltid unna dig att drömma om framtida sådana... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Det var inte dåligt att blomningen har kommit längre här :-) Jodå, det är ytterst sällan jag tänker på min forna rosenträdgård, men ytterst sällan jag tänker på en framtida sådan också. Det är så många drömmar som trängs i huvudet samtidigt att framtida rosor inte får plats just nu ;-)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera