torsdag 21 maj 2015

Drömmen om frihet...

Jag har funderat på vad som är det dyrbaraste man kan äga. För många är det något materiellt och statusbringande, såsom t ex ett lyxigt hus och en dyr och avundsvärd bil. Många liv spenderas jagande efter den perfekta materiella statusen. Den som som andra kan se, och som inför omvärlden bekräftar ett framgångsrikt liv.

För andra är det dyrbaraste man kan äga en god hälsa. Tyvärr är det ofta med hälsan som med hästen - man saknar den inte förrän spiltan är tom. Så länge hälsan är god tas den ofta för given, och den missbrukas ofta i otacksamt oförstånd. När den lämnar den som inte förstår att uppskatta den blir den mycket saknad. Härmed inte sagt att alla som har mist den har orsakat det själva, för så är det verkligen inte. Sjukdom och skador kan drabba alla oavsett leverne.

För mig som har jobbat oerhört mycket i många år har frihet kommit att bli något av det dyrbaraste som finns. Drömmen om frihet handlar för mig om att inte behöva åka ifrån fågelsången på morgonen. Den handlar om att få ta sig tid i stallet, klia bakom öron och klappa mjuka pälsar medan frukostar harmoniskt tuggas, istället för att skyndsamt och effektivt göra det som måste göras för att snabbt ta mig hemifrån. Att långsamt få strosa med hundarna och låta dom lukta på allt spännande i lugn och ro, medan jag fotograferar sådant som jag tycker är vackert omkring mig, istället för att skynda på rastningen för att snabbt komma hemifrån. Att sakta dricka den första och extra goda koppen kaffe och fundera över i vilken ordning dagens sysslor ska avklaras, istället för att snabbt halsa den så att den inte stjäl värdefull tid när alla måsten hårt trycker på. Att kunna ta på mig sköna och praktiska kläder istället för skjortor, finskor och ibland kavaj. Att kunna ge mig ut mitt på dagen och rida i timmar och bara njuta av samvaron med en fyrfota vän, istället för att sitta stilla på en kontorsstol eller bilstol tio till tolv timmar per dag och se solen utanför fönstret. Att kunna ta en rast när jag behöver och kanske sätta mig ute i solen med en kaffekopp och ett gott tilltugg, istället för att kanske inte få mer än en stund att snabbtugga lunchen. Eller att kunna läsa något trevligt när det regnar och när kalla vindar ylar runt knuten, istället för att bombarderas av oöverskådliga mängder mail från människor som tror att bara för att man har tryckt på "skicka" så är deras mail läst, omhändertaget och inom en minut besvarat, trots att avsändaren var en i en ofantlig mängd avsändare, och uppgiften att sköta mailen är en av hundra. Att kunna lämna mobiltelefonen inomhus och gå ut, istället för att leva med den i handen så att alla samtal kan besvaras, och ovett kan undvikas då samtal missas vid toalettbesök, eller från vissa som råkade ringa då ett samtal redan pågick. Att kunna ta det lugnt på kvällen istället för att såsom på dagen skynda igenom alla sysslor, och att hinna få behövlig nattsömn också...

Det dyrbaraste som jag kan äga är mitt eget liv.




2 kommentarer:

  1. Ännu ett inlägg som är mitt i prick! Så tänkvärt, så välskrivet, så sant! Det enda man egentligen bör trängta efter är att få fritt disponera sin eget liv, uppnår man det så har man verkligen allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jerry! Ja den ultimata drömmen är verkligen att fritt få disponera sitt eget liv!

      Radera