fredag 15 maj 2015

Ännu en härlig tur med Rackarhästen :-)

Idag var det återigen en fantastiskt fin och solig vårdag :) Det finns mycket man skulle kunna göra en sådan dag (såsom t ex att hyfsa till trädgården lite...), men för mig finns det ingen bättre plats att vara än på hästryggen :) Det roligaste av allt är att åka hemifrån och rida. Jag älskar att vara i skogen, och det gör hästarna också. Det är så skönt att slippa se åkrar omkring sig hela tiden. Rackarhästen vill ha omväxling, och det vill även jag ha. Vi trivs som allra bäst när vi får prova nya vägar. Visst är det väl så att det skulle bli mindre åkande om vi bodde vid bra ridvägar, men nu är det ju som det är.

Slingrande skogsstigar är alltid lika roligt att ta sig fram på, och då vill vi gärna öka farten lite. Grusvägar är mindre populära, och rackarhästen visar alltid eventuell uttråkning genom att gå som en snigel. Innan jag skaffade mig en arabhäst trodde jag att det var "heta" hästar, men nej, rackarhästen är en bekväm livsnjutare som tar stunden som den kommer. Han springer inte omkring och "fnorkar" med svansen på ryggen bara för sakens skull, och han är inget skvatträdd eller sprättig. Han är mest upptagen med att hålla koll på om det sticker fram någon gren längs vägen vars löv är på perfekt avstånd att snappa åt sig i förbifarten. Denna vana försöker jag enträget att få honom att sluta med, eftersom han inte bryr sig om vart han sätter hovarna när han håller koll på löven omkring sig... Värst är det när det går brant nerför i eländig terräng, och rackaren klampar ner med huvudet åt alla håll utom i färdriktningen. Kanske har han ett väldigt gott självförtroende, och tänker att han kommer ta sig helskinnad ner även om han blundar. Självförtroendet är i såfall rättmättigt gott, för hittills har han tagit sig fram överallt. Men han kan ju tänka lite på sin stackars matte som får hjärtat i halsgropen när han ska briljera ;-)


2 kommentarer:

  1. Älskar att rida på skogsvägar.. där vi bor just nu så är de väldigt få.. och jag saknar det så..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här... Jag skulle så gärna vilja bo där det finns mycket skog igen, men det lär väl dröja innan den drömmen blir verklighet.

      Radera