måndag 20 april 2015

Vad är framgång EGENTLIGEN?

När det talas om att någon är framgångsrik så handlar det ofta om en människa som tjänar mycket pengar. Det kan t ex vara någon som har gjort en strålande karriär inom sitt yrke, fått sitt egna företag att visa hög lönsamhet, tagit sig till segrar inom idrottens lukrativa grenar eller blivit en stor idol för många som skådespelare eller musiker. Att någon är framgångsrik och tjänar dåligt hör man sällan talas om. Just nu kan jag inte komma på ett enda exempel faktiskt. Väldigt många verkar se det som att framgång och stora pengar går hand i hand.

Att bli framgångsrik inom sitt yrke verkar oftast handla om att "komma upp sig". Att klättra på stegen. Att gå från "arbetare" till chef eller någon form av ledande position. Det är den bilden jag har fått förmedlad via många inställningsintervjuer och utvecklingssamtal som jag har genomfört med människor under åren. Orden framgångsrik och "karriär" går mycket ofta hand i hand. Karriär i sin tur är vanligen synonymt med "uppåt".

Det är lätt att konstatera att orden framgångsrik och lycklig inte alls behöver ha någon koppling till varandra. Det finns oräkneliga exempel på människor som är eller var oerhört framgångsrika, välbeställda och rentav världskända, men som lever eller har dött djupt olyckliga. 

Jag tänker absolut inte påstå att man blir olycklig av att tjäna pengar. Personligen skulle jag inte tacka nej till att bli ekonomiskt oberoende. Min tanke är snarare att framgång känns för snävt definierad. Det finns nog ingen som vill vara fattig, men ändå finns det fattiga människor som faktiskt är lyckliga.

För min del har ordet framgång kommit att handla om att lyckas åstadkomma ett liv att trivas med. Att känna att det man ägnar sina dagar åt skänker någon form av mening i livet. Varje gång jag somnar för kvällen har jag förbrukat ännu en dag av mitt liv. Varje morgon jag vaknar har jag en dag mindre kvar att leva än vad jag hade föregående dag. Ska man tillåta sitt liv, eller ens delar av sin vakna tid att bli en transportsträcka mot slutet, trots att varje dag är så dyrbar?

Jag tror att det verkliga svaret på vad framgång egentligen är kommer alla att se tydligt den dagen livet närmar sig sitt slut. Personligen tror jag att den som kan se tillbaka på sina dagar utan ånger, och känna att dagarna användes väl - oavsett inkomst - är den som har levt ett framgångsrikt liv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar