onsdag 15 april 2015

Trots censuren: Varför får inte alla tiggare pengar av alla som passerar?

Jag skriver detta inlägg med vetskap om att jag säkerligen kommer att utsättas för en hatstorm från läsande godhetsknarkare. Innan dagen är slut kommer de att ha nogsamt upplyst mig om vilken dålig människa jag är, till skillnad från dom själva som är så goda att dom hatar alla som inte är lika goda.

Det forskas och forskas om varför inte precis exakt alla tiggare får pengar av precis exakt alla människor som passerar dom. Slutsatserna av forskningen leder i korta drag oundvikligen tillbaka till att människor far så illa av sitt dåliga samvete och allmän vanmakt att givmildheten bedövas. Att bristande givmildhet på minsta lilla mikroskopiska sätt skulle kunna härledas till tiggarna själva, är totalt onämnbart. Den som inte sällar sig till godhetsknarkarnas ofta ganska aggressiva kör blir hårt ansatt så snart en "felaktig" åsikt yttras.

Men om jag börjar med grundproblemet så är det att tiggarna inte kan försörja sig i sitt hemland. Det är trots allt så - oavsett om godhetsknarkarna kommer hata ihjäl sig för att jag skriver detta - att Rumänien får feta EU-bidrag, och ska ta hand om sina medborgare. Det ska därmed ställas krav på Rumänien att ta ansvar för sitt folk, för om så inte sker ska landet kastas ut ur EU. Rumäniens ambassadör har uttryckligen bett om att svenskarna ska sluta ge tiggarna pengar, pga att det pågår program i landet för att hjälpa dom. Tiggarna kan faktiskt få ARBETE i sitt hemland. Som bevis för detta har Rumäniens ambassadör inviterat kommunanställda att komma och se det arbete som pågår. Men godhetsknarkarna tror inte på någon som har en avvikande åsikt - dvs inte ens Rumäniens ambassadör - och ser till att upprätthålla tiggeriet. De utgör därmed ett hinder för att människor får arbete i sitt hemland. 

Beträffande anledningarna till varför inte alla ger till alla, så vägrar godhetsknarkarnas censur att godta dessa. Människor blir påhoppade som lögnare för att deras empati minskar då tiggarna beskådas lägga sina slantar på rökning och surfning, när kläder byts ut mot finare sådana efter dagens tiggarpass, när det åks finbilar till "jobbet" såsom t ex BMW, när det dras i jackärmar för att få pantkvitton, när det tiggs på tågen och tågbiljetterna faktiskt inte är särskilt billiga, när tiggare med kryckor plötsligt kan traska iväg från sina hjälpmedel fullständigt ohalta osv. Det kvittar om man fotograferar uppräknade saker, för då det omöjliggörs att kalla någon för lögnare, byter godhetsknarkarna ut öknamnet mot egoist och andra mindre smickrande ord istället. Det är väldigt tröttsamt med alla som tror att dom ska få en VIP-biljett till himlen för att dom ger bort en krona då och då, men tyvärr samtidigt är väldigt elaka och ofta hatiska mot människor som inte delar deras åsikter. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - det finns inget gott hat.



4 kommentarer:

  1. Om vi börjar med Rumänien så stämmer det att EU ger ett bidrag för att hjälpa romerna. Fast i andra ändan så har Rumänien påbörjat att se till att fastigheter skall återföras till de som ägde de innan kriget. I det arbetet så har man slängt ut, i huvudsak romer på gatan, under tiden som husen står tomma och utan en ägare. Det är vansinnigt, men en följdeffekt på kommunismens våldtäkt på Rumänien.

    Snacket om BMW bilar är just snack. Bor på Hornstull i Stockholm och har med egna ögon sett hur illa de har det. De bor i parker och på ödetomter. Inget lyxliv där inte. De tjänar under 100:- per dag. Så efter de ätit är det max 50:- över. De flesta har kommit hit för att kunna jobba i jordbruket eller liknande. Fast där finns ju inga jobb. Så då får städerna ta emot och det blir ett hemskt livsöde för dessa människor.

    Så besök de som kommit hit ett par dagar så skall du få en helt annan bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      Sverige är förvisso är ett litet land, men det sträcker sig mycket långt bortom Hornstull i Stockholm. För den som aldrig har lämnat Hornstull och sett vad som försiggår i resten av landet, är det sannolikt lätt att ta för givet att det är på denna begränsade plats som Verkligheten finns. Att det endast är där som tiggarna samlas för att söka arbete inom jordbruket. Dessutom kanske det är lättare för den som har dagarna till övers att med exakthet räkna pengarna i allas koppar då dess innehavare finns samlade på en liten yta.

      Jag råkar bo nära en av de många tiggarbosättningar som finns utanför Hornstull - dvs i resten av landet. Här finns en privatperson som bedriver "campingplats" för tiggare på marken intill sitt hus. Så jag behöver inte besöka Hornstull för att med egna ögon se vad som händer i Verkligheten. Jag har också rört mig i landet, så jag har sett mera än vad som försiggår på min hemort.

      Förutom att jag har sett romer, har jag också sett mycket annan fattigdom genom att jag har rest mycket i världen under många år. Utan att gå in på detaljer, kan jag som exempel nämna att jag har sett hur livet kan se ut för fattiga afrikaner, mexikaner och asiater. Det jag också har sett är att det finns människor som faktiskt är fattigare än romerna, men som FÖRSÖKER att försörja sig på andra sätt än att tigga.

      Det man gör när man hävdar att romernas enda möjlighet att försörja sig är att tigga, är att man förklarar ett folkslag som oförmöget att klara någonting annat. Man anser att de här människorna klarar inget utom att sitta med en kopp. Jag tycker att den inställningen är en förolämpning mot ett helt folkslag, eftersom min uppfattning är att alla som är friska och i arbetsför ålder kan göra något. Under mina resor i världen har jag köpt alla tänkbara sorters hantverk från riktigt fattiga människor som har försökt att försörja sig. Det har handlat om små träfigurer, enkla smycken, dukar mm samt även sådant som många kanske betraktar som krimskrams. Jag har inte köpt alla saker för att jag behöver dessa, utan också för att den som har sålt sakerna verkligen har behövt pengarna. Jag tror att den som lyckas sälja sina hemgjorda halsband känner sig mycket stoltare än någon som sitter med en kopp i handen och väntar på pengar.

      Du säger att tiggarna är här för att få arbete inom jordbruket. Hur har du kommit till den slutsatsen, eftersom tiggarna själva ofta är öppna med att dom har kommit hit för att tigga?
      Hur många av alla tiggare som befinner sig i landet söker aktivt ett förvärvsarbete här? Hur många har ens uppsökt en arbetsförmedling? Den som inte söker jobb har ytterst blygsamma chanser att få ett sådant. Och om tiggarna vill arbeta så borde väl dom såsom så många ännu fattigare människor i världen kunna tillverka saker för att sälja? Deras tillvaro kanske skulle kännas meningsfullare om dom sysselsätter sig med något konkret. Det finns garn och stickor, med vilka man kan göra strumpor, tröjor, vantar mm och sälja. Jag tror att romer kan tälja lika fina träfigurer som afrikaner, mexikaner och asiater mfl kan. Det finns svenskar som försörjer sig på att tillverka och sälja hantverk, och det är en välsedd försörjningsform. Pessimisten kan hävda att det finns en del byråkrati att ta sig igenom för att kunna sälja sina hantverk så samma platser som man tigger. Jovisst, men hur många har ens försökt att få ett tillstånd?

      Med tanke på att du gör förutfattade antaganden om mig och vad jag vet, drar jag slutsatsen att dina detaljkunskaper om tiggarna och deras exakta dagliga intäkter samt utgifter för mat är just antaganden.

      Slutligen undrar jag om du är en av de kommunanställda som har blivit inviterade till studiebesök av Rumäniens ambassadör, och har nyttjat möjligheten att få se vad som görs i Rumänien för att tiggarna ska få riktiga arbeten och därmed ett VÄRDIGT liv? Du nämner ingenting om detta. Eller är du en av alla de goda tyckare som har turen att råka veta allt?

      Radera
    2. @Nils
      Rumänien ar börjat ge tillbaka mark och fastigheter till de rättmätiga ägarna som blev exproprierade av kommunismens bastarder, det är sant. Romerna som flyttade in har bara förstört byggnaderna, de har inte haft en tanke på att bevara dessa, alltså har de inte ens besittningsrätt. Då är det bättre att fastigheterna står tomma, istället frö att inredningsdetaljer rivs ut och säljs av romerna, dvs stulna material. Tror du inte på detta titta på SVT:s inslag Paradise Hotel i Bulgarien.

      Snacket om BMW-bilar är inget snack utan en högst reell företeelse som jag bevittnat med egna ögon.

      En annan sak som du saknar för att göra din historia trovärdig är att du med all säkerhet inte pratar rumänska, vilket jag gör. Jag har hört hur de diskuterar när de fördelar tiggarplatserna mellan varandra, vad de skall göra med pengarna de får in, och hur de skall bete sig för att godhetsapostlarna skall lätta på plånboken rejält.

      Att de lever som du beskriver det beror på att det är så de lever även i sina samhällen. För dem är detta inget konstigt leverne, utan det är helt normalt. Det är varken "fattigt" eller "lyxliv" för dem. De är nomader helt enkelt.

      Om de "tjänar under 100:- per dag", varför kan de då skicka hem paket fyllda med allehanda ny elektronik? För det finns bara två svar på hur man kan skicka dessa kollin hem vars innehåll kostar tusentals kronor. Antingen så tjänar de betydligt mer än vad du säger, eller så har de stulit varorna. Vilket är det?

      Jag tror du får ta och studera deras situation lite bättre, och deras historia också.

      Radera
    3. Stort tack för denna kommentar! När det gäller ämnet tiggare så tvingas man tyvärr att läsa dravel tills ögonen nästan blöder, så när jag äntligen får läsa något sakligt och verklighetsförankrat tror jag knappt mina ögon. Tack för att du tog dig tid att skriva detta!

      Radera