torsdag 2 april 2015

Sockerchockad och illamående...

Påsken har knappt hunnit börja, och jag har redan ätit mera godis än vad jag i normala fall äter under sammanlagt flera månader. Jag är väl egentligen inte den som lever ett asketiskt liv vad det gäller godsaker, men jag föredrar egentligen glass och kletiga bakverk. Ju rikligare med fyllningar desto bättre :-) Godis är förvisso gott, men jag mår verkligen inte bra av att äta mig mätt på karameller.

Ibland undrar jag varför högtider har de "teman" de har fått. Visst, att äta middagar i gott sällskap är alltid trevligt, och lite pynt är alltid fint och mysigt att titta på. Det jag tänker på är de obligatoriska överdrifter som hänger ihop med högtiderna. Under påsken ska det ätas kopiösa mängder av godis, och under julen ska det köpas kopiösa mängder med julklappar. Matborden måste digna av överdådiga mängder av mat. Ett gemensamt tema för högtider är vanligen konsumtion, och lika mycket som högtider är till för umgänge, så blir de inte minst väldigt viktiga för handeln. Jag brukar avhålla mig från att hoppa på köpkarusellen. Men nu råkar jag ha fått massor av godis, som egentligen skulle ätas på påskafton, och det mesta är redan slut...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar