fredag 24 april 2015

Plötsligt har grönskan fått bråttom...

Det var inte så många dagar sedan rabatterna såg torra och livlösa ut. Resterna av fjolårets blomsterprakt spretade torra och bruna, bland gamla löv som vinden tacknämligt placerat som vintertäckning över vilande perenner. Här och där letade sig någon enstaka tidig blomma upp i dagsljuset för att berätta att våren var på väg. De allra första blommorna är lika välkomna som årets första glass i solen :)

Nu sjuder det av liv i rabatterna. Lökväxterna har slagit ut och blivit lysande färgklickar i trädgården. Perennerna är på väg, och pionerna leder kapplöpningen mot solen. De kommer att få sällskap av liljor och lupiner, och tillsammans utgöra en syn som jag aldrig kommer att tröttna på. I blomrabatter pågår en stafett över säsongen. Vartefter växter blommar över kommer andra och tar vid.

Syrénerna har satt rejäl fart de senaste dagarna, och jag kan skönja knopparna som snart kommer att bli till blommor som sprider en underbar väldoft över gården. De flesta är ljust lila, men här finns även vita och en mörklila. Hästarna försöker vid varje givet tillfälle att frisera häcken framför stallet, och jag brukar tala om för dom att dom måste låta bli att förstöra mattes blomsterprakt. Men syrénkvistar verkar vara oemotståndligt goda, och det blir en diskussion om saken ibland ;-)

Det har hänt att hammocken har kånkats ut i gröngräset vid den största och mest prunkande rabatten, och i sällskap med blommor, hundar och surrande humlor har jag läst en god bok. Baloo brukar påpassligt erbjuda sig att vara stöd åt min fot när jag ska gunga mig, för det betyder ju att han blir kliad i pälsen med tårna samtidigt ;-) Tyvärr hinner jag sällan läsa så många sidor innan jag somnar. Ibland smaskar jag i mig en välfylld skål med glass ute i grönskan. Det gäller att ta vara på livets gyllene stunder :-)






2 kommentarer:

  1. Så somrigt! Blommor, sol och vovve!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja visst är det somrigt, och det ska bli så härligt att ta ut hammocken igen! I väntan på att det blir dags ska jag nog äta en glass :-)

      Radera