måndag 27 april 2015

Livsnjutning med Rackarhästen :)

Att sommaren är på väg gick det knappast att ta miste på idag :) Solen strålade över gröna fält, och nyutspruckna löv såg ut som ljusgröna tussar i träden. Det är inte bara vi människor som njuter av årstiden, utan djuren gör det också. Idag var Lilliman riktigt glad och pigg, och det märktes att han njöt i fulla drag av att vara ute i naturen. Det frustades och brummades sådär som han brukar göra när han berättar hur nöjd och belåten han är. Vi hittade återigen nya vägar och stigar, och rackarhästen traskade nyfiket fram med spetsade öron :) Det var så skönt att ta sig fram i lugn och ro längs små vägar och på slingrande stigar. Rackarhästen tycker om att se nya platser, och är så nyfiken att han måste se allt vi passerar. Jag brukar ofta få be honom att titta framåt när han går så att han inte ska stå på huvudet i någon buske med sin matte :)

Det roliga är att det känns som att vi är mentalt ihopkopplade så att jag känner vad han tänker. Det är en väldigt speciell känsla. Han verkar också känna av mig och min sinnesstämning fullständigt, och är väldigt lyhörd. Att få beröm är något han tycker mycket om, så det brukar jag ge vid minsta lilla anledning.

Det händer mycket nytt när vi är ute på våra små äventyr. Mitt i djupaste skogen kan man plötsligt möta cyklister som tränar för fullt på sina mountainbikes. Plötsligt kan någon som är ute och springer med sin hund komma ikapp oss på en stig. Det kan vara rådjur i buskarna, och värst av allt; man kan behöva passera lite vatten ;-) Rackarhästen är en riktig ökenhäst och vill inte väta sina ädla hovar om han slipper. Idag blev det efter några fina poser av förfäran ett par hopp över små ynkliga bäckar som nästan sinat och torkat upp ;-) Ett omkullblåst jakttorn med plast som rörde sig i vinden var lite otäckt där det låt precis intill stigen. Efter lite backande och snurrande tog vi oss förbi så långt ifrån det som vegetationen tillät. En så bananformad häst har nog sällan skådats ca 1,5 meter från tornets plasttäckta koja. Men förbi kom vi. Som vanligt när vi är ute och njuter av livet önskade jag att dagen inte skulle ta slut. Men nu har vi den bästa tiden av året framför oss så det blir många turer att njuta av framöver :)


3 kommentarer:

  1. Nu har jag hittat din blogg med, skall bli roligt och intressant att följa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Jag tycker tycker om att läsa din blogg :)

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera