söndag 5 april 2015

Det svåra för mig med #Blogg100...

Jag har hoppat över att skriva ett par dagar, och det har berott på att jag har varit tveksam till mitt deltagande i Blogg100. Innan jag anmälde mig funderade jag på om utmaningen är något för mig, och hur den skulle påverka mitt skrivande. Tankarna kom att utgöra mitt första inlägg. Det tog inte många dagar för mig att inse att utmaningen inte hade den positiva inverkan som jag hade hoppats. Det är absolut inte svårt att skriva ett blogginlägg varje dag, tvärtom, utan det svåra handlar om omständigheterna kring skrivandet. Jag har alltid väldigt mycket att göra, och kvällssysslorna är ofta klara framåt midnatt. Eftersom jag råkar vara en nattuggla vars kreativitet gärna vaknar till efter midnatt då jag väntar på sömnen, är det ofta så att jag skriver innan jag somnar. Tyvärr är deadline då redan passerad eftersom klockan har passerat tolv. För mig är dagen slut när jag somnar, så det innebär att jag blir begränsad i mina möjligheter att skriva när tiden och känslan finns. Då tänker kanske den proaktive att jag kan skriva inlägg och spara för senare publicering. Jo, det kan funka någon gång, men eftersom jag drivs och styrs av känslor när jag skriver är det inte säkert att inlägget känns "rätt" att publicera vid ett senare tillfälle.

En annan sak som hämmar mig är mina tankar kring vad jag vill publicera i utmaningen. Jag kan inte förmå mig att skriva på "tomgång", vilket för mig innebär tvångsmässigt uttänkta inlägg bara för sakens skull. Jag kan t ex inte skriva ett litet inlägg om att "Oj så mycket klockan blev, och jag som måste få ihop något nu innan midnatt trots att inspirationen tryter". Då blir hela syftet med mitt skrivande förfelat. Då kan jag lika gärna göra statusuppdateringar på FB istället. 
Ibland har jag möjlighet att i rätt ögonblick skriva ner orden som kommer till mig, men så kommer för mig helt nya tankar - ska jag verkligen lägga ut detta i Blogg100? Jag kan vara väldigt frispråkig och radikal, och det bekymrar mig inte alls, för det är mitt sätt att uttrycka mig. Men passar mina ibland riktigt skarpa inlägg in bland en massa "snälla" inlägg? Jag är ju ingen "mellanmjölksmänniska", och har inga planer på att bli det heller. Jag lägger i vanliga fall ut mina inlägg på min FB-sida, och den är bara min, vilket innebär att passar inte mina inlägg kan man frivilligt ta bort sig ur min vänlista.

Men å andra sidan, det är ju inte ens säkert att någon läser det jag skriver. Det läggs upp en massa inlägg varje dag, men vilka blir lästa? Visst, jag ser att ett och annat inlägg som andra har skrivit har kommenterats, men långtifrån alla. Frågan är alltså om det är meningsfullt för mig att vara med, men den frågan kan väl bara jag svara på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar