onsdag 29 april 2015

Det märkliga modet att fördärva sitt utséende via injektioner...

Ja ja, jag vet att skönhet finns i betraktarens öga, och att folk får se ut precis som dom vill. Men tyvärr kan jag personligen inte låta bli att tycka att dagens mode som går ut på att man sprutar in diverse preparat i ansiktet får folk att se ut som karikatyrer av sig själva. Läppar ska numera se ut som om de hör hemma på en akvariefisk som simmade stenhårt in i glaset. Ansiktsuttryck får inte finnas, utan med hjälp av det farligaste giftet man kan tänka sig - Botox - skapas förstelnade ansikten. Det är bättre att se ut som om man är formgjuten av plast, än att en liten skrattrynka råkar synas. Tänk så många som är rädda för att dö, samtidigt som det är förskräckligt hemskt att visa tecken på att man har haft förmånen att få leva ett tag.

Som om det inte är tillräckligt att folk betalar för supergiftiga botoxinjektioner, så får många stackars små djur offra sina liv på fåfängans altare. Varje dos måste testas så att den som är livrädd för att se levande ut inte av misstag ska råka dö. Personligen tycker jag att det är oerhört mycket hedervärdare att låta en plastikkirurg ta till skalpellen, för då är det bara den som vill förändra sitt utséende som får ha ont en tid istället för att oskyldiga små djur måste dö.

Det mest ironiska med allt detta sprutande i folks ansikten, är att det ofta är väldigt unga människor som känner behov av att förändra sitt utséende, och att de såg oerhört mycket bättre ut innan de valde att göra sig till slavar under nålsticken. Har unga människor sämre självförtroende nuförtiden hur söta de än är, eller nyttjar dom bara det faktum att det numera är tillgängligt på ett annat sätt än förr att göra om sig?

Observera att jag inte är ute efter att döma, utan jag tycker bara att det är sorgligt att så många förstör det utséende som redan är fint. Att låta operera sig av "funktionsanledningar" eller för att slippa något som man mår dåligt av är en helt annan sak, och om detta handlar inte mitt inlägg.









4 kommentarer:

  1. Håller verkligen med dig och det där med uppblåsta läppar förstår jag mig inte på, För vems skull gör de det? Mår de bättre eller får bättre självförtroende när de gör så med läpparna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man verkligen undra. Vackert är det sannerligen inte. Vissa ser ut som om dom har lyckats trycka in en varmkorv i vardera läppen :-/

      Radera
  2. fast vem är du/ni/alla att döma hur andra vill se ut? är dom inte nöjda med sina läppar, vill att dom ska bli större, då gör dom som dom vill. jag har alltid haft små läppar och jag har komplex över dom, då hjälper det inte med att säga "du är ju så fin som du är, naturligt vacker" för jag själv tycker inte det. åsikter är bra, men när det är åsikter om vad andra gör med sig själva och sitt utseende, det har man ingenting med att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanna; tyvärr har du nog inte läst mitt inlägg tillräckligt noggrannt för att förstå det budskap jag vill förmedla. Men hursomhelst har såväl du som jag rätt till att ha åsikter, så därmed är det upp till dig att baserat på din missuppfattning välja att bli upprörd över det jag skriver. Eller så kan du välja att tänka ett steg längre. Jag vet att det finns många människor som lever med komplex av alla möjliga sorter, och jag förstår att det inte är lätt. Men ibland måste man åtminstone försöka att sätta in saker i sina rätta proportioner. Samhället är så utséendefixerat att fullt normala människor går omkring och grämer sig över sina fullt normala utséenden. Ofta är det dom som ser bäst ut som grämer sig mest, eftersom det med utséende verkar vara som med pengar - mycket vill ha mer.

      Radera