måndag 18 januari 2016

Det jobbiga med folk som ogillar hundar...

Ibland tror jag att folk stör sig på saker bara för att dom inte har något bättre att tänka på. En del människor har gjort det till sin livsuppgift att hålla koll på allt och alla, och visar öppet sitt missnöje när något irriterande kommer i deras väg. Den vars liv kretsar kring att vara ordningen väktare bekymrar sig gärna om sådant som vederbörande egentligen inte lider av på riktigt.

Som hundägare sedan många år har jag konstaterat att många må kalla hunden för "människans bästa vän" men ändå är hundar bannlysta på många platser där de faktiskt inte stör någon. Förutsättningen för att man ska kunna vistas på allmän plats med sin hund är naturligtvis att den är väluppfostrad och inte aktivt stör sin omgivning. Man är ju dessutom som hundägare skyldig att hålla ordning på sin hund, och att plocka upp efter den. Den som inte har lust att ta det ansvar som det innebär att vara hundägare ska inte ha någon hund. Så enkelt är det.
Bara för att jag är hundägare innebär det inte att jag tolererar allt som hundar kan tänkas göra i min omgivning. Jag skulle t ex inte tycka om att ha en skällande hund vid bordet bredvid mig på en uteservering. Men jag har absolut ingenting emot att en lugn och skötsam hund råkar sitta bredvid någons stol, då jag är ute och fikar eller äter. Utomlands har jag ofta sett hundar på uteserveringar, och dom har inte gjort en fluga förnär då de stillsamt väntat bredvid sin ätande ägare.

En sak som jag alltid har funnit mycket märklig är att så många tycker att det är äckligt med hundar som badar i sjöar. Som hundägare vill man naturligtvis åka och bada på sommaren, och många hundar älskar vatten. Men det har hänt att man fått mördande blickar bara för att man av misstag råkat promenera in på kanten av en badplats då det har promenerats med hundarna under husbilssemestern. Att en tass beträder marken på en badplats tycks för många vara lika hemskt som en tömning av giftiga kemikalier på marken. Det enda som är värdigt att gå runt bland handdukarna är mänskliga, svettiga och lortiga fötter. Gud Förbjude att man skulle släppa ner hunden i vattnet. Det kan ju bli smutsigt!! Människor badar hellre bland bajskorvar och kiss från barn. Det är sååå mycket fräschare. Det verkar finnas en uppfattning bland många att hundar är orena, men förutom att många hundar badar relativt ofta, så finns det människor som inte missbrukar tvål och vatten. Så vad är problemet? Och hur tänker alla renlighetsivrare om att vilda djur och ibland boskap såsom kor badar i de sjöar där hundar är bannlysta? Det verkar vara okey bara för att man knappast kan förbjuda en älg att ta sig ett dopp, eller att gå och läxa upp bonden vars kohage går ner till vattnet.
Det har hänt att vi under semestern förstulet har smugit oss iväg till stranden då kvällen närmat sig sitt slut, för att få njuta av närheten till vattnet tillsammans med hundarna. Så dags blir det inget dopp för jyckarna, för dom hinner inte torka innan läggdags, och dyngsura hundar är inte roligt att ta in i husbilen. Tänk så trevligt det hade varit att kunna vistas på stranden under dagtid istället.

Hundlivet skulle kunna bli betydligt friare och ännu roligare om bannlysningen av "Människans bästa vän" kunde upphöra.















2 kommentarer:

  1. För de som anser att en hund på en badstrand gör vattnet smutsigare så borde kanske vederbörande fråga sig var gäddorna bajsar? Var alla närliggande sommarstugors enskilda avlopp utmynnar? Listan kan bli lång.... kanske är det bara så att dessa människor är antingen grälsjuka, trångsynta eller lågbegåvade - eller varför inte rentav en kombination av dessa tre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har helt rätt i att listan över vad som smutsar stränder och vatten kan göras lång. Jag tror att den nämnda kombinationen av egenskaper inte är helt ovanlig i det här fallet... ;-)

      Radera