lördag 21 mars 2015

Nattsudd i ruskväder...

Imorse verkade fåglarna sjunga högre än vanligt. Luften kändes ljummen, och jag blev rentav svettig när jag hastade omkring och fyllde på vatten och hö utomhus. Efter en stund insåg jag att det var nog inte så att fåglarnas sång var högre och klarare än vanligt, utan det var stillheten i luften som lät sången höras. När vinden viner i trädkronorna tar den över naturens andra ljud. Det var lugnet före regnvädret...

Nu är det natt, och jag ligger och lyssnar på det vindpiskade regnet. Under det tjocka och prassliga täcket är det varmt, men utomhus har det varit ruskigt i många timmar. Våren har jagats på flykten, och leran gör sitt återtåg. Usch och fy!!! Tur att stalltaket blev lagat förra helgen.
Det är mer än hög tid att somna, men sömnen verkar långt borta. Så går det när jag slocknar på soffan på kvällen. Jag kan vara vimmelkantig av trötthet när jag går till stallet för att dela ut nattahö, men så fort jag går ut piggnar jag till ordentligt. Jag får väl ta fram min bok och hoppas att den söver mig. Klockan ringer snart igen... Hoppas på att få vakna till en uppklarnad himmel, och att det kan bli någotsånär vettigt ridväder i helgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar