torsdag 26 mars 2015

Kan Blogg100-utmaningen vara något för mig måtro?

Behovet av att skriva finns alltid med mig, men i perioder är det nästan omöjligt att få tiden att räcka till. Under ett antal år har våren, sommaren och hösten inneburit konstant övertid, och vissa år har det blivit så mycket övertid att jag har tvingats rida i mörker även under sommaren. Då slutar man sent... Det är mycket man inte kan eller ens vill prioritera bort i ett fullspäckat liv, men mitt skrivande har varit bland det första som fått läggas åt sidan när allt som måste göras har staplats på hög.

Snart är det april, och förhoppningsvis kommer snart även vädret att bjuda på lite vårkänsla, så att alla utomhusaktiviteter blir behagligare att ägna sig åt. Jag har funderat på om det är rätt läge att hoppa på Blogg100 nu. De som var med vid starten har ju redan hunnit skriva många av de 100 inlägg som ska skrivas på 100 dagar.

För mig är skrivandet nästan nästan som ett kall. Jag sitter inte och funderar på vad jag ska skriva, utan mina texter kommer självmant till mig hela tiden. Det är många saker som kan trigga igång en ny text, såsom en vardaglig händelse, något jag ser eller läser om, saker som händer omkring mig, tankar kring roliga eller mindre roliga saker mm. Jag upplever inte någon idétorka, eftersom det jag skriver om kommer till mig. Å andra sidan har jag aldrig satt några kvantitétskrav på mig själv, så vad händer om sådana krav plötsligt finns med i bilden? Kommer min ordström att sina om den drivs fram av ett tvång? Eller kommer den klara sig opåverkad när jag ställer krav på mig själv att "leverera"? 

Det går oftast fort att skriva ett blogginlägg när orden ramlar in i hjärnan. Saken är bara den att jag måste fånga orden när de dyker upp, eller åtminstone ha möjlighet att skriva ner de inledande meningarna innan de glöms bort. Det är inte alltid så lätt att lyckas med när jag är mitt i saker som inte kan avbrytas. Som tur är dyker det upp nya ämnen och tankar kontinuerligt, så om jag inte "fångar" ett ämne får jag tillvarata ett annat. 100 inlägg på 100 dagar borde jag väl klara av att skriva? Ja för sjuttsingen ;-) Jag hoppar på!!





2 kommentarer:

  1. Är övertygad om att 100 inlägg på lika många dagar är en smal sak att skapa när man som du besitter en sådan passion och fallenhet för det skrivna ordet :-) Många med mig lär glädjas av ditt beslut att anta denna utmaning då det innebär att vi får ännu mer högkvalitativ läsning att ta del av, och vem vet - kanske väntar det en kruka guld i form av arvode från bloggen i slutet på denna hundradelade regnbåge? ;-) Jerry

    SvaraRadera
  2. Tackar så jättemycket för dessa fina ord!! :-) Jag blir alltid lika glad när det jag skriver uppskattas :-)

    SvaraRadera