onsdag 11 februari 2015

Längtar efter att kunna börja rida arabynglingen :-)

Det må vara mitt i februari, men när solen strålar och snön smälter kommer vårkänslorna fram. För mig känns det som att året börjar när våren börjar, eftersom jag inte gillar vintern. I april ska unghästen ridas in, och jag går redan och drömmer om hur det ska bli att kunna rida honom. Han är en snäll, vacker, speciell, eftertänksam, lugn och storväxt arabhäst, och jag har många drömmar inför vår framtid tillsammans. Han är fortfarande väldigt ung, så vi kommer att ta det lugnt. Det tar tid att förbereda en distanshäst så att den blir hållbar. Han har inte heller åldern inne för att ge sig ut på tävlingsbanorna, så fram tills han fyller fem år och får starta i clear round ska vi förbereda oss tillsammans. I min fantasi är vi redan ute i naturen tillsammans och på olika platser. Jag kan redan höra hur små torra kvistar bryts under hans hovar på slingrande skogsstigar medan jag njuter av doften av mossa och barr. Jag försöker föreställa mig hur det känns när vi travar eller svävar iväg i galopp. Han har en väldigt stor och svävande galopp utan ryttare, och jag fantiserar om hur det känns att sitta på ryggen istället för att stå på marken och se honom röra sig.
Jag känner att han vill vara med på äventyr, och han följer alltid lika glatt med när vi går på promenad. Det räcker att han ser grimskaftet så lyser ögonen upp. Han blir glad när jag tar ut honom ur hagen och traskar med mig utan att skänka sina kompisar en enda blick när han går. Han tar vara på sin tid med matte :-) Nu är våren nära, så snart snart är det äntligen dags för min bebbe att bli ridhäst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar