torsdag 11 december 2014

Usch så många elaka människor det finns!!!

Jag tror att jag ska återgå till att läsa papperstidningar igen, för när jag ser folk örfila varandra i nättidningarnas kommentarsfält tappar jag tron på mänskligheten. Svenskar påstås ibland vara timida och konflikträdda, men vid tangentbordet verkar hornen växa ut i pannan på alltför många. Svenskar vill gärna slå sig för bröstet och kalla sig toleranta, men jistanes så mycket intolerans jag har bevittnat i kommentarsfälten. Det råder sannerligen ingen åsiktsfrihet i "Lilla Landet Lagom". Man måste tycka exakt som media och alla goda häxjägare tycker. Annars är man ett lovligt byte för alla rättrådiga och självutnämnda välbelästa experter att spy sarkasmer, samt den fula delen av sitt ordförråd över. När svenskar vill örfila upp alla svenskar som tycker "fel" är ordväxlingen allt annat än lagom.

Jag blir illamående av att läsa hur fullvuxna människor nedvärderar varandra där nere i diskussioners djupaste bottenslam. Är detta konsekvensen av att många går och knyter näven i fickan i det "verkliga" livet? För öga mot öga är folk i regel inte lika gravt oförskämda och stridslystna mot varandra. Dessutom är det så att en genuint god människa selekterar inte ut vilka människor som ska få åtnjuta dess godhet. Man kan tycka olika, dvs man måste inte nå konsensus i alla frågor. Men alla dessa elaka goda människor måste någon gång lära sig vad äkta godhet är och uppföra sig därefter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar