tisdag 23 december 2014

Ingen julstress här inte.

Tänk så många det är som stressar halvt ihjäl sig inför denna fridens högtid ;-) Berget av måsten är högt och kostsamt. Det måste betas av om julen ska bli sådär rätt och perfekt.
Själv aktar jag mig nogsamt för att falla in i den kollektiva julhetsen, och tar i lugn och ro fram julpyntet med början inför första advent. Det åker fram nån sak då och då när andan faller på. En ljusstake här, en tomte där.
Att jaga julklappar är bland det värsta jag vet, för det får julen att kännas som ett kommersiellt jippo. Så detta handlande är till 99% avvecklat. Det kan hända något år att jag tvingas köpa en julklapp till någon som inte har förstått eller accepterat att jag inte vill byta några paket, men det händer inte varje år tack och lov.
Några gigantiska mängder mat lagar jag inte heller. Till att börja med så tycker jag inte ens om julmat. Sen är det ju också så att man kan bli mätt, och man kan bli äckelmätt. Det sistnämnda vill jag inte bli. Särskilt inte på samma mat flera dagar i rad. Att förbereda stora mängder mat tar mycket tid. När man har ett gäng med djur går tiden åt ändå, men på ett roligare sätt. Jag ger mig tusen gånger hellre ut och rider än att rulla trehundra köttbullar varav ett fåtal skulle ha ätits på julafton.

Kakbakande står jag över. Jag äter tillräckligt mycket kaffebröd till vardags så jag behöver inte flera kakor för att det är jul. Dessutom är det för mig ett stort slöseri med min tid att kladda med kakdegar och vakta ugnen när det finns annat som är bättre att göra och färdiga kakor att köpa. 

Städning i sin extremaste form är en annan syssla på "måstelistan". En dag om året ska precis allt vara kliniskt rent oavsett hur det ser ut resten av året. Men för mig är den vanliga städningen god nog, så julen orsakar inget extraarbete i detta avséende.

Julafton är njutbarast när den har fått komma i lugn och ro, och utan stress och överdrifter. En glittrande gran, lite julpynt, tända ljus, vacker musik, ett fåtal godsaker på bordet och en glögg räcker hur långt som helst :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar